יום שלישי, 7 באוגוסט 2012

מה זה אינטראקטיבי?

בעולם של הווב 2, כאשר מרבית היישומים המוצעים דרך המחשב והנייד מכוונים לעניין ולאתגר את האדם הממוצע, לא ניתן לחשוב על מערכת החינוך של המאה ה-21 כמציעה פחות מכך. אחת המילים הבולטות בעולם החינוך כיום היא "אינטראקטיביות". 

נשאלת השאלה, מהי אינטראקטיביות? מה הם המאפיינים של פעילות לימודית אינטראקטיבית? האם פעילות מתוקשבת היא בהכרח גם אינטראקטיבית? גם אני הייתי בטוחה שהבנתי את המושג לאשורו. אך מסתבר שמושגים, כמו העולם המואץ שבו אנו חיים, משנים את משמעויותיהם עם הזמן וההתפתחות הטכנולוגית. 

כמורה לאנגלית, אני מוצאת את עצמי נאבקת בחיפוש ובבנייה של פעילויות אינטראקטיביות. בניגוד למקצועות אחרים, שהם מקצועות תוכן, מקצוע האנגלית מתבסס על מיומנויות. אנחנו יכולים ללמד כל תוכן ובלבד שיספק את האפשרות ללמד את המילים, הדקדוק, האיות והכתיבה הנדרשים ברמה מסוימת. על פניו נראה שהדבר מאד פשוט, ניתן לקחת כל תוכן וללמדו רק באנגלית. אך הלכה למעשה מתברר שקיים קושי רב והדבר דורש התמחות, מעורבות והרבה השקעה. כרגע, אני לא מתכוונת לתלמידים ברמה גבוהה באנגלית, שניתן להמריא איתם לגבהים חדשים בכל פעם. אני בעיקר מתייחסת לתלמידים מתקשים בכיתה, החצי החלש יותר שהספיק לצבור פערים עד שהגיע לחטיבת הביניים. כמורה מתקנת באנגלית יש לי חיבה לתלמידים אלה כיוון שבהרבה מקרים הפערים נוצרים כתוצאה מליקויים במערכת החינוך, ואני חשה סיפוק רב כאשר אני מצליחה לקדם אותם. 

בשיעור האחרון אצל ד"ר אתי כוכבי שוחחנו על משמעות המושג "אינטראקטיבי". מושג גמיש ומשתנה שמקבל ממדים חדשים ככל שהזמן עובר. פעם, לפני חמש שנים, כאשר היינו עובדים עם יישום המאפשר קריאה של טקסט עם תרגום מילים  וגיבוי קולי היינו קוראים לזה אינטראקטיבי, כיוון שקיים בו איזה שהוא שיח בין הקורא לתוכן. 

כיום עם ההתפתחות הטכנולוגית והפדגוגיה החדשנית שמתחדשת תדיר, על פעילות אינטראקטיבית להציע, בנוסף לשיח בין הלומד לתוכן, בין הלומד למורה או בין הלומד ללומד, גם מידת עניין ומעורבות בחומר הנלמד, אתגר חשיבתי, פתרון בעיות, הסקת מסקנות או כל פעילות שמצריכה חשיבה מסדר גבוה. 

ואני שואלת, איך אני יכולה לבקש מן התלמידים היקרים שלי, שנאבקים ללמוד מילים, לפענח ולקרוא, להבין, לחשוב באנגלית? לנסח בעיה, תהליך, פתרון? כיצד אני יוצרת פעילויות אינטראקטיביות לילדים המציבות בפניהם אתגר חשיבתי כאשר המחסום שעומד בינינו הוא מחסום השפה? 

זוהי שאלה לא פשוטה. יש היום מבחר מדהים של פעילויות ללימוד אנגלית ברשת, אך רובן, למרות היותן מבוססות תוכן, מקדמות ידע והבנה ולא חשיבה מסדר גבוה. קיימת מכוונות לשיפור מיומנויות השפה האנגלית, קריאה, כתיבה, דיבור והבנת הנשמע. האתגר האמיתי הוא לפתח פעילויות אינטראקטיביות בסטנדרט גבוה אשר מגייסות את הלומד לרמות חשיבה גבוהות בכל שכבות הכיתה ההטרוגנית. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה