יום שבת, 19 במאי 2012

איפה המחשב?

השבוע הרצתה בפנינו הפסיכולוגית איריס שחר-לביא, והיא העלתה שאלות מעניינות בנוגע למרכזיותו של המחשב בחיי הילדים. מהי המשמעות של המחשב בחיינו ובחיי ילדינו? עד כמה הוא מרכזי וכיצד ניתן לבחון זאת?

לפני מספר שנים אמר לי מכר שאנשים שמים את הדבר הכי חשוב להם במרכז הבית, וברוב הבתים המודרניים כאשר נכנסים לסלון מוצאים את הטלוויזיה הגדולה. בשנים האחרונות, ובעיקר עם הפצתם של הטלפון החכם והאייפד, נראה שהדבר החשוב ביותר כבר לא נמצא במרכז הבית אלא בכיס האישי.

למרבה הפלא, נראה שהטלוויזיה הופכת להיות שנייה בחשיבותה לפחות בקרב אוכלוסיית משתמשי הפייסבוק ההדוקים, וזו הולכת וגדלה מיום ליום. הצורך, ולאו דווקא הרצון, לעדכן ולהתעדכן ולהיות במרכז העניינים מלווה את הילדים ומכתיב את לוח הזמנים שלהם. רבים מתלמידיי אשר יושבים עייפים בכיתה בשעות הבוקר מודים כי היו עסוקים במחשב עד השעות הקטנות של הלילה. כל אלה גם מדווחים כי יש להם מחשב בחדר השינה.

דווקא משום כך, עלינו כהורים וכמחנכים מוטלת האחריות לוודא שהשימוש במחשב לא יחרוג מעבר לשעות המקובלות. ראשית, על ההורים להוציא את המחשב מחדר השינה ולהציבו בחדר משותף בבית. שנית, עליהם להבין ולהיות מעורים במה שילדיהם עושים במחשב ובד בבד עם האמפתיה הנדרשת להציב גבולות לשימוש במחשב בשעות היום. באופן זה, יוכל הילד לספק את הצורך בשימוש באינטרנט אך זה יהיה מושכל ומידתי.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה